Kolejarze wybudują drugie przejście podziemne na stacji Warszawa Gdańska
"Mamy już pozwolenie na budowę i możemy startować z właściwymi robotami na stacji Warszawa Gdańska. Powstanie nowe – drugie – ok. 150-metrowe przejście podziemne, które usprawni ruch podróżnych na stacji oraz ułatwi przesiadki między koleją a komunikacją miejską – w tym przede wszystkim na metro. Drugi tunel powstanie równolegle i bardziej na zachód od obecnie funkcjonującego" - poinformował Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK S.A..
Prace rozpoczną się od strony budynku dworca i w pierwszej kolejności obejmą peron nr 2, który od wtorku jest wyłączony z użytku. Wykonawca zabezpieczy sieć trakcyjną oraz zdemontuje ok. 50 metrów dwóch przebiegających w tym miejscu torów, a także fragment samego peronu – mniej więcej na szerokość przyszłego przejścia pod torami.
Następnie zostaną wbite w grunt stalowe, szczelne ścianki, które zabezpieczą po bokach planowany w tym miejscu wykop. Kolejny etap to wybudowanie specjalnych stalowych konstrukcji odciążających, na których wykonawca ułoży na nowo tory. "Cała operacja potrwa ok. miesiąca, a dzięki zastosowanej technologii, dalsze prace będą mogły toczyć się już bez konieczności wstrzymywania ruchu pociągów" - wyjaśnił Janduła.
W następnych fazach takie same prace przewidziano kolejno dla pozostałych peronów i torów.
"Roboty będą wiązały się z czasowym wyłączeniem peronów dla obsługi podróżnych. Zmiany te będą uwzględnione w rozkładzie jazdy pociągów. Dodatkowo prosimy pasażerów o zwracanie uwagi na wygłaszane komunikaty i te prezentowane na wyświetlaczach" - przekazał Janduła.
Nowe przejście podziemne zapewni dostęp na perony oraz do komunikacji miejskiej. Wejście do niego po północnej stronie, od strony Żoliborza będzie z ul. ks. Indrzejczyka, gdzie powstaną schody oraz winda. Przejście zostanie poprowadzone pod całą stacją i po południowej stronie zostanie połączone z dotychczasowym przejściem podziemnym w okolicach budynku dworca i wejścia do metra. Powstanie także wyjście z tunelu ze schodami oraz windą, które umożliwi podróżnym przedostanie się bezpośrednio w kierunku ul. Kłopot i dalej do galerii handlowej.
Tunel będzie miał 9,5 metra szerokości a przy wyjściach na perony nr 2, 3 i 4 będą schody ruchome. Osoby niepełnosprawne będą mogły skorzystać z wind. Będą także nowe zadaszenia wszystkich peronów - długie wiaty – takie jak m.in. na linii obwodowej.
Dodatkowo wydłużony zostanie peron 5, który będzie 300 metrów i umożliwi zatrzymywanie się przy nim dłuższych składów. Zainstalowany zostanie również nowy system informacji pasażerskiej, w tym nowe wyświetlacze i nagłośnienie na całej stacji.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na stacji Warszawa Gdańska będzie kosztować ok. 80 mln zł netto. Zakończenie zasadniczych prac i udostępnienie nowego przejścia podziemnego oraz nowych rozwiązań na peronach planowane jest do końca 2025 roku.(PAP)
mas/ mark/